زلال حکمت

زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


سرور بانوان عالم کیست؟

 

 حضرت زهرا(س) یا حضرت مریم(س)؟

 

(سیدة نساء العالمین) از القاب مشهور حضرت زهرا(س) است که این لقب برتری آن حضرت بر تمام زنان عالم متذکر می شود.در روایات بسیاری از حضرات معصومین (ع) حضرت زهرا(س) به این عنوان معرفی شده اند.( به عنوان نمونه ر.ک: الوسوعة الکبری عن فاطمة الزهرا تألیف اسماعیل انصاری زنجانی جلد 19 فصل اول )

از طرفی قرآن در آیه 42 سوره آل عمران؛حضرت مریم(س) را به عنوان (برترین زن عالم) معرفی می نماید:

و اذ قالت الملائکة یا مریم ان الله اصطفیک و طهرک واصطفیک علی نساء العالمین

(و "به یاد آور" هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته و بر تمام زنان جهان برتری داده است)

بیشتر مفسران شیعه در تفسیر این آیه معتقدند که برتری مریم(س) فقط بر زنان هم عصر خودش بوده است و برای اثبات برتری حضرت زهرا(س) بر تمام زنان عالم به احادیث منقول از امامین صادقین(ع) متوسل می شوند.از جمله آن احادیث؛حدیثی است از امام صادق(ع) در تفسیر نور الثقلین جلد اول صفحه 336 که این حدیث را علامه مجلسی نیز در جلد دهم بحارالانوار صفحه 24 نقل کرده است:

اما مریم کانت سیدة نساء زمانها اما فاطمة فهی سیدة نساء العالمین من الاولین و الآخرین

(اما مریم برترین بانوی زنان زمان خود بود ولی فاطمه"س" بانوی همه بانوان جهان از اولین و آخرین آنهاست.)

در تفسیر نمونه جلددوم صفحه 410 در تفسیر کلمه (العالمین) آمده است:

(...کلمه "العالمین" نیز هیچ گونه منافاتی با این سخن ندارد؛زیزا این کلمه در قرآن و عبارات معمولی به معنای مردمی که در یک عصر و زمان زندگی می کنند آمده است...)

تا آنجا که نگارنده این سطور به تفاسیر شیعه مراجعه کرده است هیچ یک از تفاسیر معتبر (برتری حضرت فاطمه"س" را بر تمام زنان عالم) به شیوه قرآن با قرآن مورد بررسی قرار نداده اند و چنان که ذکر شد همه مفسران برای اثبات این موضوع به احادیث متوسل شده اند و بدیهی است که بحث و جدل با مغرضان و مخالفان از طریق حدیث سودی ندارد و آنها را قانع نمی کند.

پژوهشگر فرهیخته حوزه علوم قرآنی و حدیث؛جناب دکتر ولی الله نقی پورفر در کتاب تحقیقی-علمی (بررسی شخصیت اهل بیت"ع" در قرآن به روش قرآن به قرآن) با نگاهی تازه به این موضوع پرداخته و به شیوه تفسیری قرآن با قرآن؛برتری حضرت زهرا(س) را بر تمام زنان عالم اثبات نموده اند. (ر.ک: بررسی شخصیت اهل بیت"ع" در قرآن به شیوه قرآن به قرآن؛دکتر ولی الله نقی پورفر؛انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی؛چاپ دوم؛1380؛صص 90 تا 93)

از دیدگاه ایشان در آیه 42 سوره آل عمران؛این که منظور از تعبیر (نساء العالمین)،همه زنان اولین و آخرین باشند،نه تنها دلیلی بر آن نیست بلکه قرائن متقن قرآنی برتر از حضرت مریم(س) را به ما معرفی می نماید.

در آیه 43 سوره آل عمران و در ادامه بحث برتری مریم(س) بر بانوان عالم؛ می خوانیم:

یا مریم اقنتی لربک واسجدی وارکعی مع الراکعین

(ای مریم! برای پروردگارت فروتن و مطیع باش و سجده نمای و با کرنش کنندگان کرنش نمای)

درباره (معیت مریم با رکوع کنندگان) نظرات تفسیری مختلفی مطرح شده است؛ برخی مقصود از آن را پیوستن مریم(س) به نماز جماعت می دانند(که صاحب مجمع البیان آن را رد می کند)،بعضی گفته اند که یعنی همانند رکوع کنندگان در برابر خدا رکوع کن(نظر مرحوم طبرسی در مجمع البیان)و...

آنچه مسلم است در قرآن امر به (معیت با رکوع کنندگان) در دو جا آمده است که در هر دو جا نیز بحث (برتری) مطرح است؛یکی همین آیات مورد بحث و دیگری آیات 43 تا 47 سوره بقره که در آنجا نیز بحث (برتری بنی اسرائیل بر تمام امت ها) مطرح است.

 موضوع (معیت با رکوع کنندگان) که صرفا در همین دو مورد در قرآن آمده است برای جلوگیری از توهم برتری مطلق آنان می باشد.

به شهادت آیه ولایت(آیه 55 سوره مائده)؛مقصود از رکوع کنندگان،اهل بیت(ع) می باشند:

انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم راکعون(55 مائده)

امر به حضرت مریم(س) نسبت به معیت با رکوع کنندگان؛دلالت بر بر برتری مقام رکوع کنندگان(اهل بیت"ع") نسبت به مقام حضرت مریم(س) دارد و اگر چنین نبود،امر به معیت موضوعیتی نداشت و قدر متیقن از حضور زنان در عنوان خاص (اهل بیت"ع")؛ به اتفاق شیعه و سنی،وجود مقدس حضرت زهرا(س) می باشد. پس حضرت زهرا (س) برتر از حضرت مریم(س) و مطلقا سرور بانوان اولین و آخرین می باشد واین همان چیزی است که در احادیثی که ذیل تفسیر این آیات آمده است.

ذکر شخصیت حضرت مریم(س) در قرآن؛ در حقیقت مقدمه شناخت شخصیت حضرت زهرا(س) می باشد؛آنجا که زکریای نبی(ع) از عظمت مقام مریم(س) به حیرت دچار می شود(ر.ک : آیه 37 آل عمران)؛دیگر سخن گفتن از حضرت زهرا(س) چگونه است؟

افتخار مریم(س)؛مادری حضرت عیسی روح الله(ع) است و حضرت زهرا(س) مادر حسنین(ع) که به شهادت شیعه و سنی،سرور جوانا اهل بهشت اند.

و این چنین است که به دلالت منابع شیعه و سنی؛فرزند مریم عذزا(س) در معیت فرزند زهرا(س)- حضرت ولی عصر"عج"- خواهد بود؛هم چنان که مریم(س) نیز امر به معیت با حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) شده است:

یا مریم اقنتی لربک واسجدی و ارکعی مع الراکعین



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 13 فروردين 1393 ] [ 10:31 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب